8نکته مهم در طراحی وب سایت

هدف از طراحی وب سایت

هرگز کاربران سایت خود را با یک سایت نامنظم، نابسامان و بی برنامه سر در گم نکنید. همیشه گام اول برای طراحی  وب سایت خود را تعیین هدف از ایجاد وب سایت قرار بدهید. هدف و مقصود اصلی راه اندازی یک وب سایت، جذب خوانندگان و کاربران از طریق موتورهای جستجودر گوگل است. برای راه اندازی سایت خود اهداف و سیاست اصلی سایت را مشخص نمایید. نکات مهمی وجود دارد که باید آنها را در نظر گرفت ، اگر نوع سایت، مطالب و طراحی آن نتواند کاربران را جذب و آنها را متقاعد به بازگشت برای بازدید از سایتتان  نماید، رفته رفته مشتریان و خوانندگان خود را از دست داده و این مقدمه شکستی برای سایت شما  در دنیای اینترنت  که هر روز در حال پیشرفت می باشد خواهد بود .


نخستین نکته مهم در طراحی وب سایت ظاهر سایت است ، زیرا اولین چیزی می باشد که بازدید کنندگان هنگام ورود به یک سایت به آن توجه می کنند.  امروزه موفقیت در دنیای تجارت تا حدود زیادی وابسته به وب سایتی است که کسب و کار شما را معرفی می کند.

8 نکته مهم درطراحی وب سایت :

1-جستجو در سایت باید ساده باشد :

اول از همه هدف از طراحی وب سایت این که  منوهای سایت باید ساده و قابل فهم باشند. منو اصلی هر سایتی باید برجسته و در دید سریع کاربران قرار بگیرید. که از طریق آن کاربر بتواند به سرعت اطلاعات مفید و مد نظر خود را پیدا کند. منظور ساده بودن وب سایت  این است که از اسم های عجیب و غریب برای عنوان های منو و قراردادن زیرمنوهای خیلی طولانی و بدون دسته بندی مشخص اجتناب کنید. بهترین کار اینه که برگه های مهم وبسایت رو همیشه در بالاترین سطح منوها قرار بدید.

وقتی ازجستجو در  وب سایت صحبت می کنیم، باید از قرار دادن یک آیتم “جستجو (Search)” در همان ابتدای  وب سایت و قسمت منو  که می تونه وب سایت شماررا کاربران پسندید تر کند استفاده کنید؛ زیرا که به کاربران  این اجازه را میده تا اطلاعات مدنظر خودشان را به سادگی جستجو کنند و خیلی سریع به اطلاعات  هدف خودشا ن از طریق وب سایت  دسترسی پیدا  کنند.

برای موفقیت یک  وب سایت و اجتناب از اشتباهات گزاف، بسیار حائز اهمیت و ضروری است که تکنولوژی مورد نیاز جهت طراحی وب سایت که شامل زبان برنامه نویسی، پلت فورم ها، استانداردها، فناوری ها و نحوه قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر است، به درستی تعیین شوند.

2- گرافیک  و خوانا بودن متن  وب سایت

دومین  نکته مهم در طراحی وب سایت، در نظر گرفتن گرافیک و نوع رابط کاربری است. در ابتدای کار نما و ظاهر سایت خود را مدنظر قرار دهید نکته مهم این که اگر سایتی شلوغ و پر از عناصر گرافیکی نامربوط به هم باشد ، کاربران را از سایت خود دور خواهید کرد. هم چنین باید مطمئن شوید که رابط کاربری که با استفاده از رعایت استاندارهای مناسب در سایت خود ایجاد می کنید، می تواند کاربران را به بخش های مختلف هدایت کرده و آنها را مجاب به استفاده از قسمت های مختلف سایت شما کند. 

مقالات و متون خود را نیز با فونت های مناسب و با سایز و اندازه های استاندارد و رنگ های قابل تشخیص در صفحات وب خود به کار برید.

از دیگر فاکتورهای مهم برای کاربران  که باعث می شود آنها به طرف وب سایت شما بیایند این است که  متن وب سایت باید  خوانا باشد. طبق بررسی های انجام شده کاربران محتوای وب سایت را به طور کامل مطالعه نمی کنند بلکه فقط  به آن رجوع  می کنند پس شما باید در  نمایش متن ها و مسئله فونت توجه ویژه ای داشته باشید و مطمئن شوید که متن و فونت مطالعه مشکلی داشته باشد. یک نکته ی مهم در خوانا بودن وب سایت این است که سعی کنید از فونت های خوشنویسی شده اجتناب کنید چون هم در سرعت بالا آمدن وب سایت  تاثیر منفی دارند و هم اینکه خواندنشان برای مخاطب سخت تر می شود.

نکته دیگر انتخاب تصاویر است. بهره گیری از تصاویر با کیفیت در بین مطالب و در فضاهای مختلف سایت، می تواند ارزشی معادل متون شما داشته باشد. هم چنین توجه کنید که سایز عکس ها و تصاویر استفاده شده را قبل از قرار دادن در سایت از طریق برنامه هایی چون فتوشاپ، کم حجم و متعادل نمایید تا سرعت بارگذاری و بالا آمدن صفحات وب شما بیشتر شود. از به کار بردن بیش از حد تصاویر نیز اجتناب نمایید.

3. برای موبایل وب سایت‌ را طراحی کنید ( طراحی سایت ریسپانسیو )

امروزه اکثر مخاطبان از سرویس های آنلاین مانند موبایل و تبلت اطلاعات وب سایت شما را بررسی می کنند. که تعدادآنها هر روزه در حال افزایش است پس

داشتن یک وب سایت واکنشگرا (ریسپانسیو) که نمایشی متناسب با موبایل و تبلت داشته باشد بسیاراحز اهمیت است. در این حالت  وب سایت واکنشگرا در موبایل

باید به اندازه دکمه ها، اندازه فیلد فرم ها و قابلیت کاربری آسان از طریق تایپ کیبورد موبایل نیز توجه داشته باشید.

برای اینکه سایت شما بیشترین  بازدید، کاربران  را داشته باشد و ترافیک و مخاطب بیشتری را جذب کند باید به اصول بهینه سازی توجه کنید و آن را پیاده کنید. مهمترین مسئله در زمینه طراحی سایت، رسپانسیو بودن سایت شما بویژه برای گوشی های همراه است. زیرا امروزه بیشترکاربران با استفاده از موبایل های خود اقدام به گردش در وب سایت و خرید می کنند.

4.سرعت بارگذاری وب سایت را بهینه سازی کنید

 نکته مهم در طراحی وب سایت حدودا 40 درصد از کاربران اگر میزان زمان بارگذاری سایت شما از 3 ثانیه بیشتر شود وب سایت را ترک می کنند؟ در طراحی سایت اگر از اسکریپ های زیاد یا تصاویر بهینه نشده و ویدیوهایی با حجم بالا استفاده کنید زمان بارگذاری وب سایت را بالا می برید که از بازدکنندگان سایت کم می کند. هرچه مطالب، تصاویر و صفحات مختلف وب سایت با سرعت بالاتری در دسترس کاربران قرار گیرند، کاربران از آن رضایت بیشتری خواهند داشت.

پس سرعت بالا آمدن صفحه مهم ترین فاکتور رنکینگ می باشد. به  این ترتیب  اگر سرعت بالا آمدن وب سایت پایین باشد کاربران علاقه و اشتیاق خود را برای دیدن وب سایت شما از دست می دهند. پس سایت خود را سبک و روان طراحی کنید تا بتوانید مشتریان و بازدیدکنندگان را راضی نگه دارید.

 پس فهمیدیم که سرعت نمایش وب سایت در مرورگرها یکی از عوامل مهم در یک وب سایت موفق است. به طور متوسط اگر یک وب سایت بیش از 10 ثانیه برای بارگذاری زمان لازم داشته باشد، برای هر ثانیه اضافه احتمال اینکه برخی از بازدیدکنندگان را از دست بدهید وجود دارد. در طراحی وب سایت باید تمام فاکتورها مانند کم حجم کردن تصاویر، بهینه سازی دسترسی به بانک های اطلاعاتی، کوچک کردن کدهای نوشته شده و ... مدنظر قرار گیرد. نتیجه این که درست است این کارها زمان زیادی را در بر خواهد داشت ولی برای وب سایت شما  اعتبار بالای کسب می شود.

5. قالب و کد نویسی

نکته مهم در طراحی وب سایت کدنویسی قالب است. هر چقدر که یک قالب تمیزتر و بهتر نوشته شود، توسعه آن راحت‌تر خواهد بود و با اشکالات کمتری روبرو می‌شود. به علاوه کدنویسی خوب و رعایت اصول درست باعث داشتن رتبه بهتری در گوگل هم می‌شود با صرف وقت بر روی بهبود سایت خود می توانید بازدهی کلی سرمایه گذاری خود را افزایش دهید. کدهای مبتی بر سئو به عنوان یک راهنما برای موتورهای جستجو با ارائه یک تصویر واضح از محتوای سایت شما عمل می کنند.
دسته بندی صحیح و نمایش آدرس مکانی که بازدیدکننده در آن قرار دارد می تواند مفید باشد. سایتها بیشتر تمرکز بر روی کدنویسی اصولی و بهینه بوده و علاوه بر گرافیک زیبای غیر فتوشاپی که از تصاویر کمتر استفاده شده و به جای استفاده از تصاویر حجیم با استفاده از
css رنگبندی و رابط کاربری طراحی می شود . اینگونه طراحی های نوظهور دارای سرعت بارگذاری بالاتر ، کدهای بهینه تر ، رابط کاربری جذاب تری نسبت به نسل قبلی که طراحی فتوشاپی و استفاده از تصاویر حجیم بود ، دارند .

6. طیف رنگی مناسب انتخاب کنید

انتخاب رنگ نقشی اساسی در هر طراحی ایفا می کند. شما برای طیف رنگی سایت حداقل 2 رنگ و یا حداکثر 5 رنگ باید در سایت استفاده کنید که آن ها با هم همخوانی و سازگاری داشته باشند. انتخاب طیف رنگی مناسب می تواند در دید کاربران سایت و برندسازی شما نقش عمده ای داشته باشد. شما می تونید .پیشنهاد میکنیم از قالب های واکنشگرا با تِم رنگی مناسب و چشم‌نواز استفاده کنید. رنگ ها می توانند کاربران را به سمت سایت شما جذب کنند. انتخاب رنگ مناسب برای وب سایت، یک استراتژی برای طراحی وب سایت  محسوب می شود. در این حالت بهتر است زمینه وب سایت به رنگ روشن، مانند رنگ های نقره ای یا سفید، انتخاب شده و رنگ فونت ها نیز به رنگ تیره، مانند رنگ آبی تیره، مشکی، ارغوانی تیره، زرشکی یا موارد مشابه این ها باشد. رنگ ها می توانند نقش مهمی در طراحی سایت شما داشته باشند. رنگ ها بر قابلیت استفاده سایت تأثیر مهمی دارند. علاوه بر رنگ هایی که در کنار هم جلوه خاص و زیبایی را به سایت شما می بخشند، رنگ هایی هم وجود دارند که کاربران به محض دیدن آنها سایت شما را ترک میکنند. این نکات  کاربردی و پر اهمیت هستند که در عین سادگی بسیاری از صاحبان سایت به آن ها توجه نمی کنند.

7- سازگاری با تمام مروگر ها

با پیشرفت تکنولوژی، تعداد مرورگرهای اینترنت به طور پیوسته رشد می کند. از اینترنت اکسپلورر و کروم به فایرفاکس و سافاری، شاید سازگاری با تمام این مرورگرها خسته کننده و اذیت کننده باشد. هنگام ایجاد یک وب سایت، اطمینان پیدا کنید از اینکه وبسایت شما در مرورگرهای چندگانه قابل دسترسی می باشد و با آن ها سازگاری دارد. به ویژه وب سایت شما باید با مرورگرهای اصلی سازگار باشد و بدون هیچ مشکلی قابل دسترسی باشد. از جمله مرورگرهایی با نسخه های قدیمی ترکار می کند  انجام ندادن این مرحله می تواند باعث شود که بخش بزرگی از مشتریان خود را از دست بدهید و این می تواند هزینه گزافی را برای کسب و کار در حال توسعه شما به بار بیاورد.

8-امنیت موثر در طراحی وب سایت

با تکامل تکنولوژی، خطرات امنیتی و تهدیدات، جدیدتر و پیشرفته تر می شوند که یکپارچگی وب سایت شما را تحت تاثیر قرار می دهند. با وجود نرم افزارهای مخرب و ویروس ها و برنامه های مخرب و تهدید هکرها، وب سایت ها باید امنیت خود را هم بالاببرند. وب سایت هایی که برای انجام معاملات آنلاین، مانند سایت های تجارت الکترونیکی ساخته شده اند، نیاز به اقدامات امنیتی بیشتری برای محافظت از اطلاعات مشتری دارند. برای کاهش پتانسیل تهدیدات مبتنی بر مرورگر، کسب و کارها باید گواهینامه SSL را به وب سایت های خود اضافه کنند. نکته مهم در طول توسعه وب سایت این است که ویژگی های امنیتی وب سایت بررسی شود. کسب و کارها باید به طور منظم بررسی های امنیتی را انجام دهند یا با ارائه دهندگان سرویس های امنیتی همکاری نمایند.


 

نکات دیگر در طراحی وب سایت که بهتر است رعایت شود:

-باید مطالب وب سایت خود را به طور منظم به روز رسانی نمایید. زیرا مزیت این کار علاوه بر جذب کاربران، بهبود سئوی وب سایت است واینکه موتورهای جستجو به مطالب جدید که به مطالب قبلی اضافه شده است واکنشی خاص نشان می دهند.

-در این جا متذکر میشویم که از به کار گیری لینک های متعدد جهت رسیدن به صفحات خاص اجتناب نمایید. چون كاربران دوست ندارند از لينك های مکرر جهت رسيدن به هدف استفاده کنند.

-نکته مهم در طراحی سایت را به گونه ای انجام دهید که با حداقل کلیک، دستیابی آسان به موضوع  امکانپذیر باشد. که این خود خیلی مهم است. کلیک کردن زیاد وطولانی بودن  مطالب باعث می شود که بازدیدکنندگان سایت را ترک کنند.

-تا جای ممکن سعی کنید که از به‌کارگیری عکس به ‌جای متن اجتناب کرده و برای تمام تصاویر توضیحی بنویسید که در صورت عدم لود تصاویر، بازدیدکنندگان با خواندن توضیح از موضوع آن مطلع شوند.

-در این قسمت از ایجاد صفحات غيرقابل بازگشت بپرهیزید. عدم وجود لينك بازگشت به صفحه اصلى و صفحات ديگر سبب آزردگی کاربران می شود.

-وقتی سایتی را طراحی می کنید باید طوری باشد که براى تمام كاربران اينترنت (نه فقط متخصصين) قابل استفاده و گشت زنى باشد.

-بعد از بالا آمدن سایت، با استفاده از ابزارهای آنالیز همچون گوگل آنالیز عملکرد سایت خود را جهت بررسی ساختار و نحوه بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو نمایید.


نکات مهم در طراحی وب سایت که شما باید به آن ها توجه کنید شامل قابلیت های استفاده از آن وب سایت ، دسترسی پذیر بودن وب سایت ، رابط کاربری مناسب هستند.در واقع وجود این نکات مهم در طراحی وب سایت را اگر نظر داشته باشید و کوشش کنید تا بتوانید از زاویه ی دید بازدید کنندگان به سایتتان بنگرید.می توانید بهترین سایت را با داشتن بالاترین بازدید کننده در صحفه اول گوگل به خود اختصاص دهید.

 

یک نکته مهم در طراحی وب سایت این است که شما باید بدانید که سایت خود را برای چه کسانی طراحی می کنید. مخاطبان هدف همیشه از بالاترین اولویت برخوردار هستند و بایستی وب سایت را با توجه به نیاز آنها طراحی کرد. همچنین شما باید با طراحی اصولی سایت، نیازهای آنان را فراهم نموده و قبل از طراحی سایت، کاربران و  هدف خود را شناسایی نمایید.

 مواردی که در بالا بیان شدند 8  نکته مهم در طراحی وب سایت بوده و برای طراحی اصولی و بهینه باید موارد زیاد  دیگری مانند محتوانویسی، توجه به سئوی سایت، بازرایابی   و غیره وجود دارد که باید برای طراحی سایت آنها را نیز در نظر بگیرید.

سایت روبی وب با در نظر گرفتن تمام نکات مهم در طراحی  وب سایت و داشتن تیم  حرفه ای و با ارائه خدمات طراحی وب سایت و سئو و بهینه سازی آماده ارائه مشاوره و پذیرش سفارش شما کاربران برای ساخت وب سایت که بتواند تمام خواسته های شما را برآورده کند آماده همکاری هستند . سایت روبی وب تمام تلاش خود را برای بالا بردن رتبه سایت شما در گوگل انجام می دهد .برای اطلاع از خدمات  با عزیران ما در سایت روبی وب تماس بگیرید.